Skyrim vs Fallout, vinnaren är solklar!
4

Skyrim vs Fallout, vinnaren är solklar!

Under de senaste åren har jag försökt, och lyckats, med att klara ett rollspel per sommar. Sommaren, den tid på året då jag faktiskt har tid. Sätta mig ner och i lugn och ro leva mig in i en värld. Utforska, lära känna karaktärer och i långsamt tempo njuta av världen jag är i. För två år sedan var det Fallout 3 som spelades. Förra året hade jag en underbar tid med Fallout New Vegas och i år var tanken att jag skulle ta mig an Skyrim. Ytterligare ett spel skapat av Bethesda Softworks.

Nu lider min semester mot sitt slut, på måndag går jag tillbaka till knegandet. Har jag då klarat Skyrim? Kommer det en lång text om hur mycket jag älskar världen? Inte en chans i helvetet. Skyrim är, precis som Fallout 3 och New Vegas, en fantastisk värld att vandra runt i. Problemet är bara att det är en fantasy värld. Världen är inte som Fallout, spännande och oförutsägbar utan precis som alltid vet jag vad som kommer att dyka upp i Skyrim.

Spindlar, finns där.

Troll, yes sir!

Drakar, well SJÄLVKLART!

Onda trollkarlar, eeeh men såklart!

Det är fantasy och man bryter inte mallen överhuvudtaget. Det är sövande tråkigt. Jag längtar mig tillbaka till den nergångna världen i Fallout, den där man kunde bli attackerad av onda robotar eller ja vad som helst egentligen. För i framtiden finns inga regler, inga lagar att förhålla sig till. Vill man skapa något så gör man det. Fantasyvärldarna bara trummar på i samma gamla hjulspår och tyvärr så tilltalar det mig inte. Fantasygenren är verkligen i desperat behov av att förnyelse.

Kommentarer

  1. Necroripper skriver:

    Är benägen att hålla med. Både Fallout 3 och New Vegas har en större dragningskraft än Skyrim som den postapokalyptiska världen är starkt bidragande till. Dock inte sagt att Syrim är ett dåligt spel, långt ifrån. Vill du ha ett RPG i fantasymiljö som jag tycker känns lite annorlunda än det du stöter på i Skyrim prova The Witcher 2. Visst det är fortfarande drakar och troll men vad kan man förvänta sig i en fantasyvärld? Värt att prova och riktigt bra bara man tar sig lite tid att sätta sig in i stridssystemet som inte är helt lätt att bemästra direkt från start.

  2. Jag kan se din poäng, men håller inte riktigt med. Hade du jämfört med Oblivion hade jag gjort det, men just Skyrim håller jag högre än Fallout 3. Däremot gillade jag New Vegas skarpt och håller det på (åtminstone) samma nivå som Skyrim.

    Fallout 3 känns på sätt och vis som väldigt traditionellt Fallout, vilket – beroende på hur mycket Fallout/postapokalyptiska spel man spelat tidigare – kan vara antingen bra eller dåligt. Jag växte upp med de tidigare Fallout-spelen, så mycket i Fallout 3 känns igen. Den centrala konflikten i spelet står mellan två grupper som varit väldigt centrala även i tidigare delar, och man har återigen starka band till sitt ”vault”. En massa sådana saker. Det gör inte spelet dåligt, men jag skulle kanske inte kalla det mer originellt än Skyrim. Det är, på sitt egna sätt, också väldigt traditionsbundet.

    Det jag gillar med New Vegas är att Obsidian visserligen omfamnar Fallout-arvet, men samtidigt vågar gå utanför det och skapa en egen konflikt som känns både väldigt Fallout och riktigt fräsch på samma gång. Bara det är imponerande, men jag tycker att världen i New Vegas trumfar den i Fallout 3 på de flesta punkter (förutom i ren världsdesign; där är Bethesda nog bäst i branschen, oavsett spelserie).

    Sedan tycker jag att Skyrim har en betydligt intressantare lore än Fallout 3, överlag. Det krävs mycket skickligare historieberättare för att göra ett helt förstört samhälle intressant, än ett samhälle som ändå frodas. Kärnvapenkriget är så omfattande att väldigt få saker i världen undkommer dess inflytande. Allt i världen får en gemensam nämnare som gör många saker ofta flyter ihop om man inte är tillräckligt bra på att ge dem individuella identiteter. Bethesda gjorde inte ett direkt dåligt jobb med Fallout 3, men jag tycker att The Elder Scrolls-serien är en bättre grund för den sortens – så att säga – lite begränsade historieberättande kompetens de besitter.

    Det skadar ju inte att Skyrim har den intressantaste huvudberättelsen som Bethesda skrivit. Det säger inte sådär jättemycket, egentligen, men lite. :)
    Sebastian Åkerberg bloggade nyligen: Egress, del 1: Den våldsamma instinkten

  3. Michel skriver:

    Joakim: Det är för att du inte läser böckerna man hittar i Skyrim. :) I The Wasteland är alla böckerna förstörda, de som inte är det går inte att läsa. Däremot kan du plocka upp tusentals Garden gnomes som är helt poänglösa. Inte ens ett fullt biljardset kan du hitta (bara 2, 5, 8, 10, 13 och den vita: kanske ett magist nummer, Bethesdas bankkonto kanske?)

    Eller är det för att du inte köpt dig ett hus och bott in dig i världen riktigt? Gift dig? Fiskat lax med händerna? Investerat i affärer? Gått från Solitude till Whiterun i ett landskap som böljar i vinden och i färger? Lärt dig att göra potions och att förtrolla din rustning och dina vapen?

    Själv har jag mycket svårt att jämföra Fallout, som jag verkligen älskar, och Skyrim som jag också älskar men inte lika mycket. Det är svårt att jämföra äpplen med päron och dessa två genrer förlorar båda på jämförelser. Vad den ena har har inte alltid den andra och båda smakar bra på egen hand.

    Men jag återkommer gärna med Skyrim, då jag närmat mig spelet lite från en annan vinkel, lite kulturkritik helt enkelt. :)

  4. Mattias skriver:

    Det beror på vad du menar med förnyelse av fantasygenren? Själv uppskattar jag den mycket och vill inte att den ska vara något annat än precis det du tog upp. Finns inget värre än när de blandar in scifi i en fantasyvärld. Dwemer i TES tex. Avancerad teknik tycker jag inte passar in.

    Fast sen uppskattar jag ju Fallout-spelen lika mycket och allt vad en postapokalyptisk värld har att erbjuda. Tycker det är svårt att jämföra för de är så olika spelserier. Jag älskar båda på sina sätt.
    Mattias bloggade nyligen: De tio bästa Skyrim-moddarna

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost