Drömmen om Advent Rising
13

Drömmen om Advent Rising

Uppföljare. Ofta får de utstå mycket spott och spe. Samtidigt så är det få saker vi ser fram emot så mycket till som en uppföljare till det där spelet med den speciella platsen i våra hjärtan. Ju längre tid sen spelet kom desto starkare blir vår längtan efter uppföljaren. Vi blir nostalgiska och vill återuppleva the glory days. Det här inlägget handlar om ett sådant spel. Nej, inte Prince of Persia (2008) eller Lost Odyssey, för här kommer plot twisten: Jag aldrig spelat spelet i fråga. Spelet jag vill ha en uppföljare till heter Advent Rising, och det här är min historia om ett fantastiskt, men dåligt xbox-spel från 2005. Som jag aldrig spelat.

Jag minns att jag innan spelet kom följde det upp till lansering, läsandes förhandstittar och bakom-material

Det var ganska nyligen min hunger efter spelet väcktes till liv, efter av en händelse stött på trailern. Men det var ingen ny hunger. Jag minns att jag innan spelet kom följde det upp till lansering, läsandes förhandstittar och bakom-material. Jag minns min besvikelse när recensionerna kom. Detta trots att det var under en period i mitt liv då jag inte spelade något nämnvärt.

För Advent Rising, av det jag sett, hade något magiskt. Det speciella magiska och storslagna som man bara finner i vissa scifi-världar. Sånt som får mig att älska spel som Mass Effect och Halo lite mer än att de bara är bra spel i övrigt. Eller gilla den tecknade filmen Titan A.E, trots att det egentligen inte är en särskilt bra film. Advent Rising hade det och oavsett övriga kvalitéer så är detta svårdefinierbara det nog för att rättfärdiga en uppföljare. Något som såklart aldrig kommer hända.

Utöver de framerateproblem, buggar och dålig försäljning spelet drogs med så hade Advent Rising något utöver det tidigare nämnda det som starkt påminner om det totalt trasiga slutet på min favoritserie, Mass Effect. Jag citerar en youtubekommentar:

”it ends with a sequel hook (which never came out), a ”final boss” that receives little-to-no explanation, the main character separated from his love interest, most named characters getting killed, an explosion, and alot of disappointed fans.”

Kanske handlar problemet med Advent Rising inte så mycket om spelet i sig utan mer om att lova för mycket. I trailern och i förhandssnacket utlovades en trilogi, och allt är så storslaget att jag nästan kryper ur skinnet. Bara en sådan sak som att spelet börjar, så vitt jag förstått, med att jorden utplånas! Vi lovas en trilogi, och löftet om att det ska vara så stort att det redan från början inte ryms i ett spel, utan kräver tre. Men när den första delen kommer och är full med buggar och dåligt bilduppdatering och ett abrupt slut med en cliffhanger så blir inte suget att lägga ut pengar stort nog bland spelare, och det som lovades blev bara en vacker dröm.

Att lova för mycket är farligt. Utvecklarna av Advent Rising lovade en episk historia och tre spel. Det blev bara ett, och det slutade abrupt i besvikelse. Men drömmen lever ändå kvar. Drömmen om vad som kunde varit. En dröm, som inte går att finna inkarnerad i spelet, utan bara i en fin trailer.

Kommentarer

  1. Michel skriver:

    Att lova för mycket är farligt. Indeed! En otroligt cynisk marknadsföringskampanj (från producenternas sida) låg bakom det här spelet. Ingen kunde leva upp till hypen och de storslagna planerna blev till intet. Jag kollade på trailern och slogs av musiken. Här har man inte sparat på krutet direkt och det brukar vara en värdemätare för mig i alla fall.

    Men vad jag förstår ska vi inte vänta på en uppföljare. Kommer en sådan är det väl ur djupet bland fansen serien uppstår och återskapas. En remake, lite maffigare och en ny motor? Eller gillade du just den lite enklare grafiken den här gången?

    Men jag undrar hur många krossade hjärtan det finns bland tidigare anställda bland GlyphX games och bland fansen? Fansen och vi spelare har ju vant oss vid att behandlas både på det ena och andra sättet, men ändå?

    Jag kan inte låta bli att jämföra med ett annat spel som nog betydligt fler väntar på – och ett företag, Valve, som aldrig skulle överlåta sin själ till en producent och i slutändan glömma oss. Spelet gäller förstås Half-Life 3. Spekulationerna fick fart igen alldeles nyligen i en podcast, där Gabe Newell uppenbart talade om HL 3 men i termer av Ricochet 2, som väl ingen väntar på egentligen. Om inget annat, så är det ett bra exempel på varför det ibland är nödvändigt att vara tyst om framtiden. Men Valve är också ett företag som visar hur svårt det kan vara att lämna något bakom sig.

    “In terms of Ricochet 2 [Half-Life 3], we always have this problem that when we talk about things too far in advance, we end up changing our minds as we’re going through and developing stuff. So as we’re thinking through the giant story arc which is Ricochet 2, you might get to a point where you’re saying something is surprising us in a positive way and something is surprising us in a negative way, and, you know, we’d life to be super-transparent about the future of Ricochet 2. The problem is, we think that the twists and turns that we’re going through would probably drive people crazier (sic) than just being silent about it, until we can be very crisp about what’s happening next.”

  2. Oskar Källner skriver:

    Oj vilket häftigt spel det verkar vara. :-)

    Jag sitter här och lyssnar på soundtracket, efter att ha sett trailer, läst recensioner och kollat på youtube ”lets play”-klipp.

    Hade aldrig hört talas om det här spelet. Nu är jag sugen att köpa det över *insert valfri auktionssajt*. Det verkar vara precis den sorts spel jag älskar, och den kritik som riktas mot det i recensionerna är för det mesta inte sånt som jag bryr mig om.

    Tack Malmer för ännu en intressant artikel, och en ögonöppnare på en spelvärld som liksom aldrig blev.
    Oskar Källner bloggade nyligen: Drömmar om Dune

  3. Fredrik skriver:

    Michel:
    Jag skulle inte säga att det är så enkel grafik om man tänker på att det är ett spel till gamla xboxen. Typ i nivå med Halo.

    Jag tror dock det finns endel som likt jag trånar efter mer Prince of Persia verkligen i sitt hjärta älskar spelet fullt ut och drömmer om uppföljare och remakes. Nu tror jag inte något av dem kommer. Ingen vågar satsa på det. Möjligtvis som något episodbaserat xbla i liknande universum. Egentligen hoppas jag lite att begagnathandeln på konsol tar slut så det blir utrymme för mer klassiska stora enspelarspel av den typ som Advent Rising Representerar.

    Ang. HL3 så tror jag det kommer. Jag tror det kommer vara bra. Riktigt bra. Men jag tror också det kommer höjas till skyarna mer än det kanske förtjänar. Jag tycker att Valve skulle sänkt ambitionerna för HL3 och släppt det för länge sen, och istället skulle vi nu väntat på HL4 eller 5. Då skulle de kunnat iterera och förändra baserat på feedback.

    Oskar:
    Ja visst är det lite utav en magisk känsla som förmedlas av trailers och liknande. Undrar om den funkar på xbox 360 via emulering? Får kolla upp…*googlar*…nix. Funkar inte. Du får hitta PC-versionen. Men det känns som svårare att får tag på.

    Edit: Spelet finns att köpa på GOG: http://www.gog.com/en/gamecard/advent_rising
    Fredrik bloggade nyligen: Drömmen om Advent Rising

  4. Michel skriver:

    När det gäller HL 3 håller jag med dig – jag kommer nog vara en av de som höjer spelet till skyarna. Men en hype kan ju också skapa en känsla av besvikelse. Valve har ju också ett speciellt sätt att arbeta som är ganska unikt för branschen vad jag har förstått. Alla som jobbar där får arbeta med vad de vill och vad de känner för i stunden. Vill man jobba lite med ”the Linux guys” så rullar man in sitt skrivbord i hissen och åker ner till dem. Där kan man snacka om flat management.

    Jag tror som du att feedback är bra men att det också inte alltid går hem, som i Mass Effect 3-diskussionen nyligen där producenterna till slut slog näven i bordet och påminde spelarna om vilka som är just producenter.

  5. Fredrik skriver:

    ME3RANT
    I fallet bioware så tycker jag det mer känns som att de borde påminnas om vilka som är deras kunder. Inte spelpressen, utan vi som köper spelen, merchandise och massa dlc. De får gärna har kvar *********** och ******** om de tycker det skyddar deras ”artistic integrity”, men jag kommer tänka både en och två gånger innan jag köper dlc. För övrigt anser jag att det är väldigt lite som är ”artistic” med slutet generellt. Slutet är en produkt av stolthet, skapat av de två leadsen, som stängde ute resten av skrivarteamet från processen, till skillnad från allt annat bra i spelet som är en team effort. Skillnaden i kvalité är också astronomisk.
    /ME3RANT

  6. dakkster skriver:

    Fredrik: Wow, stämmer det verkligen om slutet och leadsen i ME3? Shit…

    Har också kollat en massa let’s play och trailers och grejer och jävlar i min lilla låda vad jag hade betalat pengar för en bra, spelbar version av det här i HD.
    dakkster bloggade nyligen: Trying out my new phone

  7. MatsN skriver:

    Finns att låna på Stadsbiblioteket i Malmö för den som råkar bo i närheten.
    http://www.malmo.stadsbibliotek.org/search~S7*swe/?searchtype=t&searcharg=advent+rising

  8. Fredrik skriver:

    dakkster: Det finns forumposts som senare tagits bort från en populär teammedlem på skrivteamet som säger det. Kan vara felaktigt, men det känns ganska rimligt, och det passar ihop med vad som står i final hours of me3.

  9. Oskar Källner skriver:

    Tack vare en viss auktionssajt så anländer mitt exemplar med posten i nästa vecka. :-)

    Ska bli spännande att spela. Tror det i mycket handlar om att göra det med ett ”förlåtande sinnelag.” Så att man får uppskatta allt det som är bra och ha överseende med bristerna, istället för att irritera sig på dem.

    Spelade Brütal legend på det viset, och bjöds därför också på en helt fantastisk upplevelse.
    Oskar Källner bloggade nyligen: Drömmar om Dune

  10. Ina skriver:

    Nooooes, Malmer! VAD HAR DU GJORT!? NOOOES!

    Jag blev smittad. Jag vill också spela det här. Det ser så häftigt ut. Men jag vill ju inte spela och bli ledsen över slutet :( Jag vill inte spela en tredjedel av en berättelse och aldrig få en fortsättning eller ett riktigt avslut. Men jag vill spela detta. Och inte. VAD HAR DU GJORT!? :D

    f.ö: Titan A.E. <3
    Ina bloggade nyligen: Guild Wars 2 Stresstest

  11. Fredrik skriver:

    Blir själv mer och mer sugen att faktiskt bita tag i spelet. Men jag vet ju att viss besvikelse väntar mot slutet. Fast om man vet om det innan blir det nog inte så illa. Eller?

  12. Ina skriver:

    Jag är tveksam. Men man kan ju alltid fantisera ihop en fortsättning om man vill ge det en chans :D
    Ina bloggade nyligen: Guild Wars 2 Stresstest

  13. Fredrik skriver:

    Det ska finnas nån serie också. Vet inte om det är fortsättning, prequel eller paralell story.

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost