Inget ljus i Mass Effect 3
18

Inget ljus i Mass Effect 3

Igår firade jag alla hjärtans dag med min fru. Jättemysigt. Vi kollade på en mysig romantisk komedi med uselt manus. Passande namn hade den också. Valentine’s Day. I stort sett alla kända personer någonsin var med, men inte hjälpte det.

Men när klockan slagit 00:23 smög jag mig iväg för min andra alla hjärtans dag-dejt. Den med Mass Effect 3-demot. Nu hade jag redan spelat det som demot bestod av, men det var under rätt dåliga ljud- och bildförhållande så nu skulle det bli spännande att få uppleva spelet som det var tänkt.

Döm av min förvåning. Jag blev besviken.

Inte på spelet i sig. Det är ju Mass Effect! Allt jag gillar med serien finns ju där, om än i något komprimerad form med fokus på actionmomenten. Ett demo är ju lite som en schlagerlåt. Den ska fastna med en gång. Fastnar gör det också. Speciellt mot slutet av första delen när pianomusiken kontrasteras med Reaper-skeppens Inceptionljudande death-rays i det som mycket effektivt cementerar uppdragets tyngd och vikt. Starkt. Att man senare får återse Wrex gör inte saken sämre. Mass Effect 3 kommer bli ett fantastiskt spel.

Men tyvärr ser det ut som skräp. Det är inte modellerna eller texturerna som är problemet. De är bättre än någonsin. Samma sak med animationerna. Det är den hemska ljussättningen som förstör allt. Hela bilden lider av en tung och djup svärta som gör att allt ser onaturligt och hårt ut. På ett väldigt negativt sätt. Orsaken är den att Bioware valt att stänga av allt ambient ljus, en grundsten i 3D-ljussättning. Allt som inte är i direkt ljus från en ljuskälla blir därmed kolsvart.

Titta på din hand just nu. Såvida du inte befinner dig i en säck så är din hand ljus både på framsidan och baksidan, även om du får ljus bara från ena hållet. Varför? Därför att ljus studsar runt så det står härliga till i miljön där du sitter. I spel är studsandet av ljus svårt att simulera och kräver massa datorkraft. Spelmotorer såsom CryEngine 3 och Frostbite 2 har dock börjat lägga in enkla simuleringar av detta. I traditionella spel utan hyperavancerade spelmotorer så väljer man att helt enkelt bara bestämma en konstant ljusnivå i skuggorna. Det är förvånansvärt effektivt och är något man därför alltid har med. I stort sett helt utan undantag. Förutom i Mass Effect 3.

Shepard går genom en ljus och vit korridor. Solen slår in genom fönstren. Ändå är halva hennes ansikte kolsvart. Mörkare än den svartaste galax. Det ser amatörmässigt ut. Det är amatörmässigt! Tidigare Mass Effect har haft överdriven svärta, men det här är ju löjligt! Att göra en look med hög kontrast och djupa svärtor är en sak. Men det är något man gör efteråt, som en efterbearbetningseffekt.

Just efterbearbetningseffekter är kanske det största grafiska framsteget som skett i denna generation. Genom att tillämpa det som sker när man färgsätter en normal film eller tv-produktion i sina spel har nivån lyfts avsevärt på det grafiska planet. Mycket det som gör just ett spel som Uncharted 3 väldigt snyggt är att de har bra efterbearbetning av bilden. Det fina med många av efterbearbetningseffekterna, speciellt de viktigaste, är att de kostar i stort sett ingenting av hårdvaran. Många av funktionerna finns redan inbyggt i Unreal Engine 3, som Mass Effect 3 använder. Grundläggande funktioner såsom att färgkorrigera spelet så att varje enskild bana ser som bäst ut kostar ingenting men gör enorm skillnad. Det krävs bara god smak och lite känsla. Jag jobbar mycket med film och med CGI, och det är inte sällan jag ser renderingar av 3D-objekt som visserligen ser bra ut, men som helt kommer till liv när de gått igenom en efterbearbetningsfas.

Med små grepp, såsom att jobba med övergripande färgpaletter och harmonisering av färger, eller att göra en sådan enkel och effektiv sak som att lägga en liten lätt blåton på saker i fjärran, kan skapa skala och känsla. Just nu ser tyvärr Reapers ut som små plastmodeller. En svag djuptoning mot blått och skalan hade helt ändrats.

Dessutom har de tagit bort min älskling, filmbruset. Man kan tro att brus i bilden är något oönskat eller något bara de som eftersträvar en filmisk look vill ha. Man kan ju ifrågasätta varför man ska simulera brister i en gammal plastremsa. Men det är inte så enkelt. I mitt arbete använder filmbrus även på filmat material om det exempelvis är nedskalat 5K till vanlig HD. Det handlar inte om att simulera film utan mer om att ge liv åt bilden. Få saker skapar så mycket organisk och livfull känsla i en bild som brus. Ju mer syntetisk en bild ser ut desto mer vinner den på filmbrus. Ingenting ser så syntetiskt ut som TV-spel, så filmbrus (i måttlig mängd) hjälper hjärnan oerhört mycket att köpa det man ser. Mass Effect har alltid haft filmbrus, och det har alltid gjort spelet snyggare. Även den tidiga multiplayer-beta jag fick pröva tidigare i år hade filmbrus. Och var snyggare på grund av det. Nu är det helt borta. Inte ens som val finns det tilgängligt. Och spelet ser sämre ut på grund av det.

Det är grundläggande saker som vem som helst som jobbat lite med 3D-bilder vet. Ändå misslyckas Bioware. Hela utseendet på spelet får mig att undra om art directorn på Bioware någonsin i sitt liv sett en film. För misstagen som görs rent grafiskt i Mass Effect är så grundläggande och enkla att det är pinsamt. Att ha bara en uns ambientljus kostar ingenting av hårdvaran. Verkligen ingenting.

Det som händer på skärmen är mycket snyggare än tidigare spel i serien. Men looken på spelet är helt bedrövlig. Jag kommer såklart uppskatta spelet när det kommer, och jag tror scenerna som spelas upp kommer vara häpnadsväckande. Men man hade ju önskat att Wrex satt i ett rymdskepp och pratade och inte i en farkost bestående av bestående av en massa små svarta hål där inget ljus läcker ut.

Kommentarer

  1. Dejan skriver:

    Kan det inte vara lite det som är deras tänk? De ”mörkar” ner känslan, impending doom liksom.

  2. Fredrik skriver:

    Det är inte en grading (färgkorrigering) som talar om impending doom eller mörkare känsla. Det är taffligt gjort bara. Det är fullständigt självklart att sådan look sätter man efteråt. Som det ser ut nu verkar de helt stängt av post-processpipelinen.

    Jag har inget emot att dra upp lite konstrast. Men som det är nu finns det ingenting i svärtorna. De är helt tomma. Ser bedrövligt ut.

  3. normalniklas skriver:

    ehm… inget jag la märket till alls när jag provade spelet förra veckan men… om det ser ut som på bilden där uppe så är det ju ganska fult, ja

  4. Dejan skriver:

    Känns som de är i en liten dålig svacka tycker jag. DA II var bedrövligt, SWTOR är tyvärr en extremt dyr kalkon och jag är livrädd att de ska schabbla bort ME3 :/

  5. Fredrik skriver:

    Utöver detta grafiska så ser Mass Effect 3 ut att bli en kanontitel, så jag tror inte de schabblar bort det alls. Mass Effect 3 ser ut att bli game of the year för mig. Det som lite förvirrar mig är precis det Niklas ovan säger. Jag studsade inte på svärtan när jag testade en (troligtvis) senare build häromveckan. Fast då satt jag framför en konstig skärm och inte riktigt kunde bedömma särskilt mycket. Det kan hända att det ser bättre ut i slutprodukten. Men bilden ovan är ett officiellt screenshot från spelet.

  6. Joakim skriver:

    Jag är nog inte lika grafiskt petig som Fredrik för det jag spelade av demot så tyckte jag det såg bra ut. Jag saknar dock filmbruset som gav en mysig känsla. Mycket märkligt att detta fanns i multiplayerdemot vi testade men nu är helt borta. Vad hände där?

    I övrigt ser jag såklart tokmycket fram mot Mass Effect 3!

  7. Pär skriver:

    Vilken plattform kör du demot på, Fredrik? Är det skillnader mellan plattformarna eller ser det likadant ut oavsett?

    I värsta fall får man hoppas på en mod till pc-versionen…

  8. Fredrik skriver:

    Jag körde 360-versionen.

    Men vi får se hur det blir. Kan också vara så att det varierar mellan fullversion och demo och olika scener i spelet. Men det är väldigt svart.

    Och ärligt. I ett spel som är fokuserat på karaktärer har jag alltid förvånats över att bioware inte ägnar massor med tid på att få till fina hudshaders. Det finns sådana där ute. Exempelvis i Frostbite och CryEngine. Och i Unreal Engine 3 har det ju också funnits med. Gears 3 är exempel på det.

  9. Holmberg skriver:

    Om bilden här uppe är någon indikation så håller jag med om att det ser märkligt ut man får hoppas att det har med demo-versionen att göra.

    Det KAN ju vara avsiktligt men som du säger så finns det ju bättre sätt att få till lite Noir-känsla om det är det man är ute efter.
    Holmberg bloggade nyligen: Förhandstitt: Crusader Kings II

  10. Lizzarder skriver:

    Var någon som frågade BW på twitter om filmbruset kommer finnas i den fulla versionen. Minns inte det exakta svaret men de verkade antyda att det kommer finnas där.

  11. Jocke skriver:

    @Lizzarder: Kanske finns ljuset med där också :P
    Jocke bloggade nyligen: Spelen som inte borde varit

  12. Lizzarder skriver:

    Hoppas kan man ju. :)

  13. V o i dToucher skriver:

    Ajdå, Femshep ser ju ut som något man kan köpa på Toys R Us. Plasten tränger ju ut ur bilden!

  14. Henrik Blomgren skriver:

    Jag är ledsen. Jag spelade igenom demot idag och efter att ha läst om hur mörkt och dystert allting skulle vara förväntade jag mig ett becksvart spel. Döm av min förvåning då allting var ljust och vackert.

    Litet dunkla korridorer visst, men det var ju likadant då jag spelade demot till ME2.

    Så jag vet inte riktigt. Helt skilda upplevelser. För första gången spelade jag även som femshep. Efter alla hyllningar av röstskådisen förväntade jag mig ett underverk. Jag blev besviken.

  15. Fredrik skriver:

    Korridorerna är bra ljussätta. Karaktärerna är högkonstrastskadade. Visade ett gameplayklipp på jobbet för våra 3D-artister. De höll på att spy.

  16. Robin skriver:

    När var hos DICE/EA och spelade de två första uppdragen av spelet kände jag att ljuset inte alltid kom rätt. Precis som att motorn (eller vad det är) inte alltid hann med. Dock märkte jag inte det du beskrivit. Tyckte det var bättre än ME2, men som jag sa ovan, ljuset och texturerna ”hann inte med”.

    Ska spela demot och se om det är någon skillnad jämfört med det andra jag spelat.

  17. [...] ni förresten läsa en helt annan vinkel av demo-upplevelsen bör ni läsa Fredriks text på Spelkriget. Det handlar om de problem Bioware har med ljussättningen som faktiskt även jag märkte av men [...]

  18. Mass Effect 3 skriver:

    [...] när de står i motljus och speciellt på en speciell kvinnlig karaktärs bakdel. Fredrik på Spelkriget.se ger en utförlig förklaring till varför detta är fruktansvärt fult, för det är det verkligen. [...]

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost