Rage gör mig rasande
8

Rage gör mig rasande

Installerar

Shit alltså jag är så sjukt jävla pepp på Rage. Har kollat på bilder nu i en veckas tid och det ser ju helt awesome ut! Herregud det kommer bli en röjfest utan dess like! Döda och röja runt i snygga miljöer!

Ååååh jävla Xbox var färdig nu då! Fuuuuck det är tre skivor ju! Vill spela.

Tre skivor, satan i gatan vad det kommer bli vackert! Kommer det vara bara hälften så intressant som det är vackert kommer detta vara årets spel utan tvekan.

Intro, meteorit störtar ner och förstör hela jorden. Vackert! Så vackert att jag nästan gråter.

Niiiice, det här börjar så sjukt bra! Men shit nu börjar det! Hur lång tid hade det gått stod det? Varför har man subtitles om de är så små att inte ens en myra kan se?

*Googlar*

Aha, 106 år senare, vem fan är jag då? Ingen aning men nu kör vi! DÖÖÖÖÖDA!

2 timmar senare…

Brum, brum jag har kirrat en trevlig postapokalyptisk bil! Jag drar runt i döda landskap och gör inte ett skit! Vart är alla jag ska döda? Världen är ju stendöd! Får väl köra vidare på ”storyn”. Vet inte alls varför jag är här, borde jag bry mig? Någon är efter mig. Skitsamma, döda mutanter var det ju!

Vapnen känns riktigt trevliga, alla uppdrag så oerhört linjära men rätt skönt. Hellre linjärt med fullt av liv (snart död) än bara tomt och ekande snyggt i alla fall.

Skickar SMS till Malmer på en soffa jag hittat, får inget svar. Tror det beror på att han inte kan sluta få grafisk orgasm. Jobbar mig vidare.

Åh Rage försöker sig på sidouppdrag! Trevligt! Tråkigt att uppdragen bara tar mig till ställen jag redan varit på. Rage är miljövänligt, återanvändningnär den är som sämst. Ärligt Id Software jag vill inte spela samma bana igen fast åt andra hållet bara för att ni inte orkar designa nya områden. Eller hade det behövts ytterligare en skiva då kanske?

Ok sidouppdragen fick inte mig att gå ingång direkt, vi skiter i dem. Kollar Achievementlistan, inser att jag måste göra fem uppdrag. Som den achievement junkie jag är gör jag det trotts att jag är sjukt uttråkad av att se samma område igen.

Äntligen färdig! Kom och torka! Låt oss testa biltävlingarna istället! Varför jag gör dem? Ingen aning men jag antar att jag måste ha delar till min bil för att komma vidare så lets go!

Härligt! Loppen är sjukt lätta, eller härligt men det går i alla fall fort att komma vidare från dem. Finns tydligt tre olika typer av tävlingar. Vanliga lopp med vapen, tidsrace och en form av komma först till slumpvis utplacerade checkpoints. Känner att det kunde ha varit roligt om det inte vore för en riktigt dålig bilfysik och riktigt usla AI motståndare, ta ledningen och håll den är ett klockrent recept för de kommer aldrig ikapp dig igen.

Känner mig besviken, det är ju sjukt sjukt snyggt men var är innehållet? Det känns som jag spelar en version av Mr. Universum, uppumpad men i övrigt helt tom.

Synar man Rage närmare inser man att även ytan inte är speciellt vacker. Lågupplöst grafik på nära håll blir aldrig vackert. I Rage blir detta extra tydligt när världen på avstånd är så vacker. Nej det känns verkligen som om mycket fattas i Rage, även på det grafiska planet.

Ok men alltså jag får ta och köra vidare, den här ickehistorien kanske tar sig? *HOPPAS*

Nej alltså det händer ingenting, det blir bara sämre ju närmare slutet jag kommer. Id Software har lyckats med konststycket att ge mig MINDRE information om storyn ju längre jag tar mig in i spelet. Imponerande. Det är helt sjukt. När jag efter cirka fjorton timmar ser slutet undrar jag på allvar om det är ett skämt, det är kanske årets sämsta slut. Ja kanske även det sämsta slut jag någonsin upplevt i spel. Att faktiskt ens kalla det för ett slut är en skymf mot ordet slut och dess innebörd.

Skriker av ilska! För i helvete Id Software det här hade ju kunnat bli riktigt bra! Varför ger ni er på något ni så tydligt inte kan hantera?

Rage hade behövt vara det som Id Software har gjort bra, en tight korridorsskjutare med fokus på grafik och riktigt schysst spelmekanik, absolut inget annat. Rage hade inte dött av att vara ett par timmar kortare, istället dör jag som spelare en smula. Årets största besvikelse är ett faktum.

För dig som: älskar grafiskt godis utan substans. Du bör inte uppskatta att kika närmare på grafiken utan snabbt bara ta dig framåt. Story är inte din grej.

Inte för dig som: vill ha något mer än bara yta. Om bara en gnutta story intresserar dig och du ser fram emot att få svar på frågorna hur? vad? varför? Ja då är inte Rage för dig.

Kommentarer

  1. Ercarret skriver:

    Men jag hade för mig att du gillade Rage efter åtminstone några timmar in? Eller tänker jag på någon annan twittrare? Du kan ju förstås ha ändrat uppfattning allteftersom du spelat vidare, men nu låter det som att du direkt från början irriterade dig på en del saker. Wassup?

    Annars verkar dina åsikter ligga i linje med flera andra jag sett, vilket är synd (inte din åsikt, utan att spelet verkar besvika på det sättet). Det verkar vara fruktansvärt svårt att skapa ett bra FPS i en öppen värld. Jag har väntat på att det ska hända ända sedan Far Cry 3, men har gång på gång blivit relativt besviken. De senaste Fallout-spelen har kommit närmast, eftersom de är fantastiska spel, men de är som bäst (och då är jag snäll) hyfsade förstapersonsskjutare.
    Ercarret bloggade nyligen: Månadssummering: oktober

  2. Quid skriver:

    Kan bara hålla med om att storyn var väldigt tunn och att slutet var katastrofalt dåligt :(
    Quid bloggade nyligen: Veckans speltriss: Sorgligt

  3. Familjenspel skriver:

    Ercarret: 2-3h in gillade jag det. Det var snyggt och rätt roligt. Efter det börjar spelet upprepa sig själv och från 4h och frammåt var det hyffsat roligt. Spelet är ok men inte mycket mer och ju mer jag tänkt på det ju mer irriterad har jag blivit. Det hade ju kunnat bli riktigt bra.

  4. ackreman skriver:

    Det här spelet alltså, hur många år har de hållit på med det? Och borde inte de på vägen hyrt in en vettig person som kan skriva ett manus? Var sugen på spelet men har ingen lust att lägga pengar på något som kan jämföras med spelvärldens version av popcorn-film: tomt, dumt och fasligt svårt att komma i mål på en vettig tid. Bra inlägg!

  5. SpeLinnea skriver:

    Nä, usel bilfysik är det verkligen inte. Vad jämför du med då?

    I övrigt hade jag inga förväntningar eller förhoppningar på spelet innan jag körde igång, så det bidrar nog med att jag inte blev ens i närheten lika besviken som dig. Förutom slutet. Jag blev chockad. Jag trodde jag fått ett av många slut. Men nä. Sen fick jag inte gå tillbaka och göra andra uppdrag. Nej, det var synd. Riktigt synd.

    Men det hade en jävligt stabil och bra grund, jag gillade det hela vägen fram till slutet. Grafiken höll för mig.
    SpeLinnea bloggade nyligen: Att lära sig döda

  6. Holmberg skriver:

    Låter tråkigt att dom inte lyckats göra mer av ett koncept som på pappret låter riktigt lyckat.

    Med tanke på dom åsikter som framförts inte bara här så blir det att vänta till nästa juls steamrea eller något och köpa det för 75 spänn bara för att testa det.

    Men en grej…
    ”ta ledningen och håll den är ett klockrent recept”
    Det är iofs ett klockrent recept i alla tävlingsspel :)
    Holmberg bloggade nyligen: Ur led är tiden

  7. Sandra skriver:

    Är en av dom som också blev riktigt besviken. Slutet, ”sista banan” var bara att vandra igenom hur lätt som helst med sitt stora vapen. Blev rätt paff när eftertexten kom. VAFAN? Vart är de 4 monstren som ska komma samtidigt och trampa ner mig och göra det någorlunda tufft? Sen att man måste komma ihåg namn på alla gubbar för att inte köra runt en timme och fråga varenda en, för att tillslut hitta rätt, tog mig några extra timmar. Värsta jag varit med om… Haha

  8. Familjenspel skriver:

    @Alla: Tråkigt att fler tycker som jag, men ändå rätt logiskt. Vacker grafik kan sällan rädda upp bristen på ett intressant manus. Jag hade nog lite för höga förväntningar som, tyvärr, föll platt.

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost