Super Street Fighter IV 3D
8

Super Street Fighter IV 3D

SMACK, POW, BLAM!

Nej det är inte Batman anno 1960, den med lönnfeta Adam West, som jag menar, jag har nämligen gett ut en massa stryk över det vi kallar internet i Super Street Fighter IV 3D Edition.

Bärbart? Javisst!

3D? Tro fan det!

Online på bärbart? Teknologirevolutionen är här!

Bra skit? Ärligt? Trodde du att jag skulle berätta det redan här?

2009 kom Street Fighter IV, ett smiskastjärtspel av högsta klass och som på många sätt väckte, inte bara mitt, utan mångas intresse för genren igen. Spelet följdes året efter av det lite extra polerade Super Street Fighter IV och som vi alla vet blir allt bättre bara man sätter ordet super framför, så även detta.

Super Nintendo, Superman, Supergott rödvin… FOKUSERA!

Nu har jag under ett par veckors tid gått, stått och faktiskt sprungit med mitt Super Street Fighter IV 3D Edition, allt för att kunna ge er all den info som ni så suktar efter. Har Capcom lyckats att skapa ett fullsakligt smiskastjärtspel eller har man fallit i den klassiska fällan som ofta sker när man försöker överföra ett fullskaligt spel till bärbart format? Det är med stor lättnad och glädje som jag kan påstå att Capcom verkligen har lyckats.

3D Edition är minst lika fyllt på innehåll som sina äldre bröder i serien och vi som spelare får precis allt det som finns i de tidigare versionerna, och faktiskt lite mer. Självklart finns här ett arkadläge för dig som vill spela online, möjligheten att träna upp dina färdigheter finns givetvis också för den som föredrar det.

Personligen tycker jag att denna typen av spel skall spelas så mycket online mot andra som det bara går, att sitta och nöta arkadläget kan visserligen vara skoj men att verkligen spöa någon på andra sidan jorden så att personen i fråga får näsblod där hon sitter framför skärmen, ja det är hela anledningen till att jag spelar den här typen av spel överhuvudtaget.

Online fungerar 3D Edition klanderfritt, det är enkelt att hitta motståndare att spela mot och det är sällan man får någon form av problem med att det hackar eller saktar ner. Har även spelat en rad matcher online med min iPhone som WiFi-hub och även det fungerade bra men med lite större problem att faktiskt lyckas ansluta till en motståndare, något som mer kan tillskrivas dålig uppkoppling än spelet i sig.

Capcom har även gjort ett fint jobb med att få med alla 35 karaktärerna från Super Street Fighter IV och glädjande nog är de alla upplåsta från start! något som vi såklart tackar för.

Kontrollen på 3DS:en fungerar ok till den här typen av spel, den nya analoga spaken fungerar fullgott för mig som inte spelar spelet mer än för skoj skull. Är man åt det mer seriösa hållet och stör sig på att kombinationer inte alltid sitter som man tänkt sig, ja då kan kontrollens precision skapa lite frustration men på det stora hela är jag överraskad över att det fungerar såpass bra som det gör.

För att motverka att kontrollen kanske inte är helt perfekt har Capcom lagt till möjligheten att ha fyra olika kombinationer på snabbknappar på den nedre, tryckkänsliga skärmen och för min egen del är det ett välkommen tillskott! Nu kan jag äntligen dra av en super eller ultra kombination med fler än bara Chun-Li, något som öppnar upp spelet en hel del och fokuserar mer på att dels ha roligt och dels tvinga dig som spelare att tänka mer på den taktiska aspekten av spelet.

Men 3D:n då? När kommer du till den? Det är väl det som är det häftiga?

Rent grafiskt är spelet riktigt snyggt, 3D effekten är ganska så liten med en mindre,om än fullt tillräcklig, djuphetskänsla som ger känsla av att framtiden är här, längre fram har jag märkt att man vänjer sig vid det hela och nu när jag spelar tänker jag inte ens på 3D effekten även om jag har reglaget satt till max. Bakgrunderna som i originalspelet var väldigt levande och rörliga har här fått stå tillbaka och är totalt stela och tyvärr helt platta vilket drar ner helhetsintrycket.

Jag sa i inledningen att det fanns lite nytt i denna versionen av spelet och ja det finns möjlighet att samla poäng medan du spelar, dessa poäng kan du sedan spendera på att köpa statyer av dina figurer, dessa kan sedan användas till att sätta ihop ditt eget drömlag av fem kämpar som sedan slåss via Nintendo 3DS nya funktion Streetpass mot personer du möter på gatan. En rolig funktion förvisso men ännu har jag inte stött på en enda person som mina kämpar slagits emot och då har jag ändå med mig min 3DS vart jag än går, alla tider på dygnet.

Det är ändå rätt fantastiskt när jag sitter på t-banan, ger ifrån mig ett högt skrik när jag vinner online över någon tårögd sate någonstans på jorden, där och då slås jag av att det här verkligen är ett fullskaligt Street Fighter men med större fokus på oss som inte vill/kan/orkar nöta in kombinationer utan bara vill ha roligt. I slutändan blir det för egen del ett klart bättre och roligare spel än originalet, vilket inte är pjåkigt att ha med sig i fickan.

För dig som: Älskar smiskastjärt genren men kanske inte alltid har tiden att lära dig alla kombinationer som krävs för att inte alltid vara den som åker på spö. Älskar du att spela online så får du verkligen ditt lystmäte här.

Inte för dig som: Har du svårt med att andra får fördelar med ett enkelt knapptryck, du som faktiskt har nött in alla 346 slagkombinationer och nu får stryk av Agda 99år, ja då är inte det här något för dig! Du får helt enkelt låta oss andra ha skoj och du kan återgå till Super Street Fighter IV din tönt!

Kommentarer

  1. ännu en bra recension!

  2. SpeLinnea skriver:

    Jag tillhör ju Agda-kategorin så att säga, jag har knappt spelat Street Figter.. Men ändå när jag såg screenshot på ”snabbknapparna” på undre skärmen trodde jag att någon pulat ihop den själv som ett skämt. Det verkar sjukt orättvist. Fast jag har inte provat än.

    Jag skulle vilja testa det, som du säger blir de portabla onlinemöjligheterna stora.

  3. Niklas: Tackar!

    SpelLinnea: Det går att välja om man vill spela med eller utan knapparna online och då får ingen av dem knapparna om jag förstått det hela rätt, så vill man vara ”hardcore” så kan man.

    Vill man ha roligt som jag vill kan man det också. En bra lösning tycker jag.

  4. SpeLinnea skriver:

    Jag ser det ju inte som en on/offknapp i rolighet, det är iallafall trevligt med valfrihet. :)

  5. Familjenspel skriver:

    Haha nej det var inte så jag menade, men valfriheten är ju bra :)

  6. blutt skriver:

    riktigt bra och rättvis recension utav spelet! Tyvärr har jag inte kunnat spela det så mycket som jag önskat, men förhoppningsvis kommer det mer tid framöver!

    P.S. Inte dags för rematch snart?? Antar att förlusten sved lite? ;) Miihihihi!

  7. Blutt: Förlust? Nu vet jag inte vad du pratar om :P
    Tack för den goda kritiken! Det värmer!

  8. Scroll skriver:

    Inte min typ av spel, men man blir ju lite lätt sugen på att testa. Gillar begreppet smiskastjärt (nej, jag är inte kinky, det är bara så kul att säga om saker och ting).

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost