Första intryck av nyinskaffad Playstation 3
2

Första intryck av nyinskaffad Playstation 3

Efter ett år plus moms av Xbox 360 har jag nu skaffat mig en PS3:a, och jag gjorde det på det absolut trevligaste sättet: Jag fick låna hem den från jobbet så länge vi inte behöver en blu-ray spelare (vilket jag sedan kom på att vi faktiskt redan har en annan på jobbet, så det är ju nice). Hade tänkt köpa den först, men chefen tyckte jag lika gärna kunde låna den. Så visst, jag kanske måste lämna tillbaka den så småningom, men då har troligtvis priserna gått ner så att man kan köpa en ny och vara glad med det. För att köpa den till nuvarande pris är det verkligen inte värt. Särskilt inte när man sitter på en 360 redan.

Står nu i mitt vardagsrum. Sweet, även om 360:n är bättre i mitt tycke.

Hursomhelst, jag har köpt tre spel till att börja med i väntan på THE ÅRETS SPEL – Killzone 2. Dessa tre jag köpt är platinumutgåvorna av Uncharted: Drake’s Fortune, Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction samt Heavenly Sword. Det sistnämda har jag nu tillbringat helgen med, och kan inte säga annat än att det var en på många sätt magisk spelupplevelse. MEN, för även om spelet är mycket snyggt genom allt så är mellansekvenserna något som riktigt sticker ut. Först tänker man att wow, PS3:an trycker på bra här med fin grafik. Power of the playstation 3 yeah baby!!! Men vänta lite här nu…det är ju en filmsekvens, gjort för att se ut som om det är realtid! Visst, det är samma modeller och miljöer som i spelet, troligtvis renderat genom spelmotorn på en PC, och ofta är det väldigt likt något som skulle kunna vara realtid. Troligtvis skulle det mesta funka, men ändå. Det är ofta bättre ljussättning, finare skuggor, bättre effekter. Men det är bara fusk. Så mycket för the power of the playstation 3 som man alltid hör så mycket om från sony. Vanligtvis brukar mellansekvenser vara snygga renderade saker á la Final Fantasy eller också äkta in-engine som i Gears of War. Men här luras man bara. Speciellt tydligt blir det i slutet av spelet. I vilket fall som helst är spelet toksnyggt även när man har kontrollen, så inget ont om Heavenly Sword egentligen. Och det är riktigt roligt, fantastiskt röstskådespeleri och otroligt bra agerande av toppskådespelare och story som många gånger får en att kipa efter andan. Trist att de behövde fuska så. Något som däremot inte är fusk är mängden karaktärer samtidigt på skärmen. I slutet av spelet tänkte de helt klart let’s go bananas med gubbar! Man plöjer igenom horder av gubbar som om man vore Sauron själv i början av Lord of the Rings. Mäktigt, även om det blir lite frame-drops och tearing.

Nariko från Heavenly Sword. Total bad-ass!

Annars så är jag förvånad över hur bra Xboxens gränssnitt är jämfört med PS3:ans. Visst, allt på sonys gränssnitt XMB är väldigt snyggt och har en känsla av lyxig hemmabio, men det är ofta opraktiskt och saknar polishen hos konkurrenten 360. Playstation Store är ett skämt jämfört med Marketplace på 360 både i användarvänlighet och utbud. Det är svårt att hitta saker, allt man laddar ner måste installeras, och det är olika versioner om man skaffar demot eller fullversionen av spel. Dessutom finns inte demoversioner till särskilt mycket. Försökte hitta en trailer till Killzone 2. Antingen finns den inte eller också hittade jag den inte. Vilket som så är det dåligt. Sen att Heavenly Sword behövde en obligatorisk installation plus en uppdateringsnedladdning som tog ett bra tag att ladda ner och sedan installera (!) hjälpte inte saken.

"Thanks to the Power of the Playstation 3". Installationen av Heavenly Sword.

Kort kan man säga att det är fint och bra, men förutom blu-ray och ljudnivå så finner jag inte en enda punkt där PS3:an är bättre än 360:n. Därmed inte sagt att den är dålig – Det är ju spelen som är det viktiga, och det finns många fina exklusiviteter även till Playstation 3 – men den är helt klart inte lika prisvärd som 360:n, oavsett vad som står på pappret att man får med.

Detta är mina första intryck. Kanske kommer de ändra sig, men hittils har varenda fördom jag haft besannats, och flera jag inte tänkt på innan har lagts till. Men som sagt var, spelen är det viktiga, och jag gillade verkligen Heavenly Sword. En fantastisk spelupplevelse som jag vill rekommendera till alla. Så innan ni flamar mig, detta är mina intryck. Tycker du annorlunda, tipsa mig gärna om vad jag missat eller missförståt.

Kommentarer

  1. Monika skriver:

    Härligt att få låna hem en och slippa punga ut med flera tusen :) Skulle inte jag heller ha något emot!

  2. Malmer skriver:

    Jo visst är det sweet. Ser det som research (*host*, *host*), då jag ofta programmerar grejer liknande speleffekter, fast för 3dsmax.

Skriv en kommentar

Visa min senaste bloggpost